Сто днів самотності: чому Кабмін Гройсмана не став єдиною командою

Прем'єр-міністру Володимиру Гройсману за 100 днів роботи уряду так і не вдалося консолідувати міністрів в єдиній команді Прем'єр-міністру Володимиру Гройсману за 100 днів роботи уряду так і не вдалося консолідувати міністрів в єдиній команді
Завтра, 23 липня, у Володимира Гройсмана ювілей - 100 днів він очолює український уряд. За цей час він зміг вибудувати відносини з Верховною Радою, але так і не залагодив конфлікт з першим заступником глави Адміністрації президента Віталієм Ковальчуком, що відбивається на комунікації Кабміну і АП. Про те, як прем'єр вибудовує відносини з іншими центрами влади, і чому поки йому не вдалося налагодити роботу уряду - в матеріалі РБК-Україна.

Завтра, 23 липня, у Володимира Гройсмана ювілей - 100 днів він очолює український уряд. За цей час він зміг вибудувати стосунки з Верховною Радою. У той же час у відносинах прем'єра з президентом і його адміністрацією далеко не все гладко. Всередині самого Кабміну почалися тертя, які не дають уряду стати єдиною командою.

Про те, як прем'єр вибудовує відносини з іншими центрами влади, і чому поки йому не вдалося налагодити роботу уряду - в матеріалі РБК-Україна.

Кінець "великої сімки"

Майже півтора року команда президента витратила на те, щоб дістати посаду прем'єр-міністра і призначити свого Володимира Гройсмана. На Банковій були впевнені, що він буде "ручним". Але торги за місця в уряді продемонстрували, що це далеко не так.


"Це не буде Кабмін Гройсмана, він не буде визначати кандидатури міністрів", - говорили за два тижні до призначення прем'єра на Банковій. Але після виснажливих торгів, Гройсман все ж вибив урядові портфелі під своїх протеже.

Соратники Арсенія Яценюка були впевнені, що президент прорахувався, зробивши ставку на Гройсмана, і не приховували свого задоволення від цього. Під час прем'єріади "Народний фронт" зміг збільшити свою квоту в уряді. Для того, щоб домогтися в Кабміні балансу різних груп впливу, довелося в терміновому порядку створювати дві нові посади - віце-прем'єра з питань окупованих територій і министера у справах АТО.

Боротьба за їх перерозподіл в Кабміні позначилася на відносинах усередині так званого Стратегічного ради, який відомий як "велика сімка". До формування уряду Гройсмана у нього окрім Петра Порошенка входили секретар РНБО Олександр Турчинов, Арсеній Яценюк (на той час очолював уряд), Володимир Гройсман (тоді – спікер Верховної Ради), глава АП Борис Ложкін, міністр внутрішніх справ Арсен Аваков і Юрій Луценко (у той час – лідер фракції БПП).

Після прем'єріади всі старі члени ради зберегли в ньому місця, хоч і багато з них змінили офіційні посади. Крім того, до "сімці" додався новий глава парламенту Андрій Парубій, і рада стала "великою вісімкою".

Ось, тільки після обрання Гройсмана рада перестала збиратися в повному складі.

"Вони давно не збиралися у повному складі. Ситуативно трійками, двійками і т. д.", - говорить співробітник Адміністрації президента.

За його словами, у президента з прем'єром відносини непрості. "Гройсман сам керує Кабміном, отладил ефективний діалог з усіма групами в парламенті. "На килим" не бігає", - додає він.

З цим згоден і один з представників оточення Порошенко. "Напруга в їх відносинах є, але Гройсману немає альтернативи. Адже в разі дострокових виборів Ради він - єдиний кандидат у прем'єр-міністри, і значить має очолювати список партії. Гройсман цього не хоче, живе, не відчуваючи землі під ногами. Весь час їздить по закордонах, а вдома в деталі не вникає. Звичайно, це всіх дратує", - говорить співрозмовник РБК-Україна в оточенні Порошенка.

Публічно тертя між Кабміном і Банковою соратники президента заперечують. Так, друг президента і перший заступник голови фракції БПП у Верховній Раді Ігор Кононенко характеризує відносини Порошенко і Гройсмана як "довірливі і робітники" і заперечує можливість заміни прем'єра. Що стосується своїх відносин із прем'єром, то народний депутат запевняє, що ніяк на Кабмін не впливає.

"Передайте своїм джерелам, що я нікого нікуди не заводжу", - заявив Ігор Кононенко. Нагадаємо, раніше РБК-Україна писало, що з подачі Кононенко в Кабміні виявилися перший віце-прем'єр Степан Кубів і міністр енергетики та вугільної промисловості Ігор Насалик.

Що стосується Адміністрації президента, то як запевняють джерела РБК-Україна, у прем'єра хороші стосунки з главою АП Борисом Ложкіним, і все так само напружені з його першим заступником Віталієм Ковальчуком.

Перший заступник голови АП буквально на кожному засіданні уряду робив зауваження з багатьох проектів постанов Кабміну. Особливо йому подобалося вказувати на те, що деякі позиції Кабміну суперечать задекларованій позиції Гройсмана децентралізації. Так це було у випадку з розподілом субвенцій між місцевими бюджетами на суму 1,2 млрд гривень, коли Кабмін забрав права місцевої влади вирішувати, на що спрямувати гроші.

Зараз Ковальчук послабив хватку і на засіданнях здебільшого мовчки сумує.

Не стали командою

РБК-Україна вже писав про те, що з самого початку між міністрами в Кабміні Гройсмана виникли конфлікти.

Через 100 днів, міністри, які працювали ще при прем'єрі Арсенія Яценюка і зберегли портфелі в чинному уряді, кажуть, що їх нового керівника так і не вдалося зробити з Кабміну одну команду.

"Якщо брати широкими мазками, то поки за 100 днів єдина урядова команда не склалася. Це головна відмінність, наприклад, від першого уряду Яценюка. Тоді спайка пройшла дуже швидко. Напевно, тому, що абсолютна більшість людей з того Кабміну пройшла Майдан. І "президентська" квота з "народнофронтовской" контактувала, спілкувалася, пройшла вогонь, воду і мідні труби ще задовго до формування уряду Яценюка", - розповів РБК-Україна " на умовах анонімності один з міністрів.

За словами чиновника, зараз Кабміні ситуація значно складніше. По-перше, з'явилося напруження у відносинах між квотами президента і НФ, є образа за відставку Яценюка.

По-друге, з'явилася "третя сила" - група Гройсмана. На думку співрозмовника РБК-Україна в уряді "вінницькі" ментально відрізняються від двох інших груп.

"Відчувається, що Гройсман саме цій групі найбільше довіряє, готовий прощати все, навіть відверті "косяки" і недоробки. І це видно всім. А з іншими він тримає дистанцію", - додало джерело РБК-Україна в Кабміні.

Ще один його колега з квоти БПП, що побажав залишитися неназваним, розповів: "У нас тут група в Telegram є. Так, коли Гройсман виїхав за кордон, то в неї два тижні ніхто нічого не писав. Ніякі постанови не обговорював".

По осені рахують

Не встиг Володимир Гройсман стати прем'єром, як відразу ж з'явилися чутки, що до осені його відправлять у відставку. Риторика опозиційних "Батьківщини" і Радикальної партії свідчить, що вони "осідлали" тему комунальних тарифів, щоб розхитати позиції влади і добиватися перевиборів у Раду.

Але в команді президента сподіваються, що виборів все ж таки вдасться уникнути, а Кабмін продовжить працювати.

"Гройсман ще не наробив тих помилок, за які його можна відправляти у відставку", - говорить один з представників оточення президента.

Тим не менш, в "Народному фронті" впевнені, що восени прем'єру буде дуже складно, а до весни він і правда може якщо не втратити посаду, то заробити статус в. про.

Соратники Арсенія Яценюка призначення нового глави уряду зустріли з посмішкою, мовляв, "ну тепер ми подивимося, як ви будете ефективно працювати". На офіційному рівні вони не виступають з критикою прем'єра, але у розмовах не під диктофон ніякого пієтету не виражають.

На засідання фракції регулярно приходять міністри -"фронтовики", щоб обговорити необхідні їм закони з колегами. Прем'єр на фракцію приходив лише раз, коли намагався домовитися про голосування за закони, прийняття яких необхідно для співпраці з МВФ.

"Він тоді приїхав, посидів на фракції, потім ще окремо зустрівся з Яценюком і Пашинським. Яценюк влаштував йому на фракції майстер-клас з макроекономіки. Все тихо сміялися. Після зустрічі Яценюк вийшов з виглядом "ну тепер зрозуміло, хто тут альфа-самець", а Гройсман з опущеною головою", - розповів РБК-Україна один із представників фракції "Народний фронт", який не побажав назвати своє ім'я.

На тій зустрічі Гройсман пообіцяв "фронтовикам" провести через Раду законопроект про спецконфискации і арешту майна. Але законопроект не включили до порядку денного.

"На останній фракції перед тим, як Рада пішла на канікули, Яценюк сказав, що гроші від закону за спецконфискации закладені в бюджет. І, якщо законопроект не приймуть, то це буде великою проблемою для Гройсмана. Там і так дірка з грошей величезна, а без цього закону буде ще більше", - розповідає один з депутатів НФ.

Поки парламентарі ніяк не коментують чутки про бажання Арсенія Яценюка повернутися в Кабмін, але його поїздку в США слідом за Володимиром Гройсманом багато хто розцінив як неофіційну конкуренцію з прем'єром.

Крім того, Яценюк провів переговори, на яких, по суті, домагався від Штатів фінансування міністерств своїх соратників, які не отримують зараз серйозної бюджетної підтримки від чинного прем'єра.

При призначенні прем'єром володимир Гройсман обіцяв народнм депутатам "показати, що таке управління державою". але поки що не справляється на внутрішній кухні уряду.

On Top