ru ua

"Лібералізація" зовнішньоекономічної діяльності: уряд пропонує скасувати найбільш одіозні санкції

Автор: RBC.UA
Серед української та іноземної бізнес спільноти, яка присутня в Україні, існує потужний запит на реформування законодавства в сфері господарської діяльності, тому числі її зовнішньоекономічного сегменту. Насамперед, бізнес очікує спрощення дозвільних процедур та полегшення регуляторного тиску.

Андрій Оленюк, юрист міжнародної юридичної фірми "Кліффорд Чанс"

Серед української та іноземної бізнес спільноти, яка присутня в Україні, існує потужний запит на реформування законодавства в сфері господарської діяльності, тому числі її зовнішньоекономічного сегменту. Насамперед, бізнес очікує спрощення дозвільних процедур та полегшення регуляторного тиску. Ці очікування посилилися після задекларованого урядом курсу на лібералізацію регулювання бізнес середовища та підвищення показників України в рейтингу Світового банку та Міжнародної фінансової корпорації Doing Business 2014.
Після перших успішних кроків щодо зменшення кількості дозвільних документів та спрощення процедур їх адміністрування, схоже прийшла черга реформування законодавства в сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Міністерство економічного розвитку і торгівлі України готує законопроект "Про внесення змін до Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність", яким передбачається скасування окремих санкцій в зовнішньоекономічній діяльності. Текст законопроекту станом на 23 липня 2014 року вже пройшов процедури громадського обговорення та перебуває на доопрацюванні в міністерстві.

Законопроект пропонує скасувати найбільш "одіозні" санкції, які сьогодні можуть застосовуватися до компаній, які здійснюють зовнішньоекономічну діяльність в Україні, а саме: тимчасове зупинення права здійснення такої діяльності та накладення штрафів у випадках несвоєчасного виконання або невиконання суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності та іноземними суб'єктами господарської діяльності своїх обов'язків, передбачених законом.

Одіозність вказаних санкцій полягає у відсутності чітких критеріїв застосування поряд із можливістю здійснювати, на розсуд органів державної влади, попередження замість накладення санкцій. Саме ця "особливість" санкцій створює умови для корупції при їх адмініструванні та посилює сприйняття іноземними інвесторами України як юрисдикції, де будь-яка господарська діяльність може бути припинена через застосування адміністративних важелів або через попадання в "немилість" до державних органів.

Якщо ж розглядати практичну сторону скасування санкцій, то це унеможливить такі випадки як зупинення роботи експорто- або імпортоорієнтованих підприємств на час застосування санкцій, вимушене зменшення виробництва та невиконання зустрічних контрактних зобов'язань підприємствами.

Очікується, що закон про скасування санкцій, в разі його прийняття, буде першим кроком реформування регуляторного механізму зовнішньоекономічної діяльності. Разом з цим подальшу увагу законодавця слід спрямувати на більш детальне врегулювання таких питань як чітке визначення повноважень адміністратора санкцій, строків і підстав їх застосування санкцій та забезпечення ефективних процедур оскарження.

Ми вражаємо, що прийняття запропонованого Міністерством економічного розвитку і торгівлі України законопроекту буде позитивно сприйняте компаніями, які здійснюють зовнішньоекономічну діяльність в Україні.