Від 3 до 7 років: Нардепи поновлюють війну з тіньовим ринком
Контрабанда підакцизних товарів та контрафакту знову може стати кримінальним злочином. Але за умови, якщо її вартість складе більш ніж 4 тис. грн. Такі зміни до Кримінального кодексу пропонують дві фракції коаліції - "Блок Петра Порошенко" і "Народний фронт". Свою ініціативу депутати мотивують тим, що з 2012 р., коли було скасовано кримінальне переслідування за даний вид правопорушень, відбулося значне зростання нелегального переміщення і виробництва тютюнової, алкогольної продукції і палива. В інших фракціях коаліції погоджуються з необхідністю повернення старої норми, однак вважають за доцільне переглянути поріг вартості.
13 депутатів від "Блоку Петра Порошенка" і "Народного фронту" пропонують повернутися до практики кримінального переслідування за контрабанду підакцизних та контрафактних товарів у великих розмірах. Відповідний законопроект № 2840 зареєстрований у Верховній Раді. Якщо ця норма буде підтримана, то за даний вид правопорушень контрабандистам тютюну, алкоголю і палива, а також виробникам підробок може загрожувати тюремний термін від трьох до семи років з конфіскацією.
Під великими розмірами депутати мають на увазі, що вартість контрабандного товару в 250 і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум. Тобто контрабанда товару, вартістю понад 4,25 тис. грн, може стати кримінально переслідуваним порушенням. Нагадаємо, що контрабанда підакцизних товарів була декриміналізована в 2012 р. Під статтею КК залишилися тільки особи, які переміщують поза митним контролем культурні цінності, зброю, боєприпаси, радіоактивні матеріали та вибухові речовини. Підакцизна контрабанда карається штрафом у розмірі 100% від її вартості.
Автори поправок у пояснювальній записці до законопроекту зазначають: аналіз інформації свідчить про те, що за три роки скасування кримінального покарання призвело до значного зростання кількості правопорушень, пов'язаних з незаконним виробництвом та переміщенням через митний кордон великих обсягів і контрафактних підакцизних товарів". Втім, конкретні обсяги контрабанди депутати не називають. У Державній фіскальній службі також не змогли надати такі дані. Однак, за неофіційною інформацією, за останній рік потік контрабандного та контрафактного товару збільшився з території Донбасу, Криму і навпаки - в окуповані регіони і на тимчасово непідконтрольні території.
За даними учасників тютюнового ринку, тенденція до зростання нелегального обігу спостерігалася з 2008 р. У 2010 р., коли компанія TNS почала проводити дослідження обсягів реалізації нелегальної тютюнової продукції, тіньовий ринок становив 2,8%, в 2011 - 4,4%, в 2012 - 5,6%, а в 2014 р. досяг рекордного рівня - 8,8%.
"Зростання контрабанди пояснювалося низкою причин: складними економічними умовами, зростанням рівня корупції, непродуманою акцизною політикою, яка призвела до різкого підвищення цін і дисбалансу в цінах на сигарети в Україні і в сусідніх країнах. Скасування кримінальної відповідальності стало додатковою сприятливою умовою для зростання обсягів нелегальної торгівлі", - говорить директор відділу корпоративних питань JTI Україна Олександр Когут.
Нагадаємо, що результат дослідження в минулому році показав деяке зниження обсягів контрабанди та контрафакту - до 5,6% - більшою мірою за рахунок того, що опитування курців не проводилося в Донецькій і Луганській областях і в Криму.
В цілому виробники сигарет підтримують введення кримінальної відповідальності за контрабанду підакцизних товарів. Але учасники ринку нагадують, що і до 2012 р., коли контрабанда підакцизних товарів кримінально переслідувалася, тіньовий ринок тютюну успішно і безперешкодно розвивався.
"У різних регіонах України час від часу виявляли підпільні фабрики, рівень контрабанди на прикордонних територіях досягав 30-40%, а державний бюджет щорічно ніс колосальні втрати, - відзначає директор з корпоративних питань Imperiаl Tobacco в Україні, Молдові та країнах Кавказу Олег Стрекаль. - Ми можемо скільки завгодно змінювати законодавчі норми, посилювати відповідальність, підписувати нові угоди з міжнародними партнерськими спецслужбами, але це все може так і залишитися на папері для галочки". Вирішити проблему тіньового ринку тютюну можуть ефективний контроль, жорстка правозастосовна практика та оподаткування".
До тих пір, поки правоохоронні органи будуть закривати очі на об'єктивні речі - прилавки з контрабандою, торгівлю сигаретами без акцизних марок, роботу підпільних фабрик - нічого не зміниться, вважає Стрекаль.
За оцінками представників галузі, щорічно державна скарбниця від наявності тіньового обігу недоотримує до 2 млрд грн. За даними Міжнародного центру інвестування питань оподаткування, щорічні втрати в світі від контрабанди сигарет становлять до 40 млрд дол.
"Будівництво одного заводу з виробництва сигарет окупається нелегальним ввезенням 1 контейнера. І це не тільки втрати бюджету, але і соціальна небезпека, допомога тероризму", - каже радник центру Ліз Аллен. Як зазначає начальник оперативного відділу економічних злочинів та підробки грошей Європолу Карл ван Хекелом, кожний третій розслідуваний структурою злочин пов'язаний з незаконною торгівлею сигаретами.
Тому Олександр Когут впевнений, що крім запровадження кримінального переслідування за контрабанду, не менш важливим є посилення відповідальності за продаж нелегальної тютюнової продукції, особливо на ринках, де реалізується більше половини всього обсягу контрабанди та контрафакту, а також обов'язкове знищення конфіскованих нелегальних сигарет.
"Для повного викорінення незаконної торгівлі необхідний комплексний підхід, включаючи зважену податкову політику і сучасну цифрову систему контролю за сплатою акцизу і переміщенням підакцизних товарів. Пропозиції за такою системою вже підготовлені Мінфіном, і ми сподіваємося на підтримку цих пропозицій Кабміном", - говорить менеджер з питань фіскального регулювання "Філіп Морріс Україна" Олексій Калініченко.
Запропонований же поріг вартості нелегального ввезення виробники вважають достатнім. Це можна порівняти з ціною півкороба сигарет (короб вміщує 500 пачок або 10 тис. шт. сигарет). Хоча, наприклад, кримінальна відповідальність в інших країнах починається зовсім з інших обсягів. В'язниця за нелегальне виробництво і реалізацію сигарет в Росії загрожує з суми від 100 тис. руб. за контрабанду - від 250 тис. руб., тобто відповідно 2-5 тис. дол. У Румунії кримінальна відповідальність застосовується у випадку контрабанди більше ніж 10 тис. шт. сигарет, а реалізації без сплати податків - понад 20 тис. лей (4,5 тис. євро).
Представник одного з виробників алкоголю, який побажав залишитися неназваним, менш оптимістичний. Для його ринку проблема контрабанди продукції не настільки болюча, так як її обсяги незначні, а от виробництво контрафакту всередині країни - питання давно наболіле. Однак довести, хто, коли і як зробив підробку, і відповідно, притягнути до кримінальної відповідальності порушника, практично неможливо.
"У нас є зворотній зв'язок із правоохоронними органами, приїжджаємо на точку, показуємо виробнику пляшку з їх етикеткою, номером ліцензії. А вони кажуть, це не ми, хтось узяв нашу етикетку і зробив. І що далі? - розповідає учасник алкогольного ринку. - Так що хоч 10 статей у Кримінальний кодекс введи відповідальності, все одно нічого не доведеш". Крім того, за словами співрозмовника РБК-Украина, останнім часом збільшилися обсяги виробництва самогону. Частка тіньового ринку алкоголю зараз становить близько 40%.
Не все так просто і на ринку нафтопродуктів. За словами заступника директора Науково-технічного центру "Психея" Геннадія Рябцева, щорічно в Україні споживається близько 1 млн т нелегально ввезених або сурогатних нафтопродуктів при офіційному обігу в 9 млн т. Тому, крім повернення норми про кримінальну відповідальність, необхідно відновити систему державного контролю якості. У 2008 р. перевірки якості звелися до мінімуму, так як скоротилося фінансування тоді ще Держспоживстандарту, а з минулого року взагалі діє мораторій на перевірки суб'єктів господарювання. "До конфлікту на Донбасі оборот ринку був 9 млрд дол., у минулому році він скоротився до 6 млрд дол. 35% держава забирає собі у вигляді податків. Так невже хоч кількох мільйонів гривень не можна виділити на контроль за якістю?! За рік можна двічі перевірити заправки і стабілізувати ситуацію на ринку", - впевнений Рябцев.
Крім того, експерт вважає, що необхідно внести в законодавство поняття сурогату. А порогову вартість, на його думку, мабуть, визначали люди, не знайомі з торгівлею нафтопродуктами. За його оцінками, щодня одна заправка реалізує мінімум 3 т палива. Вартість 1 т - близько 1 тис. дол. У кожній тонні близько 250 л палива, що "невідомо звідки береться". Тобто, відповідно, вартість цієї чверті тонни становить 16,3 тис грн за среднебанківським курсом. "А, наприклад, щоб закупити партію нафтопродуктів для функціонування мережі з 50 заправок, необхідно від 1 до 3 млн дол. і це кожні два тижні. Так про які обсяги, пороги може йти мова", - пояснює Геннадій Рябцев.
У фракціях коаліції також не все однозначно з підтримкою цього законопроекту. Так, заступник голови фракції "Батьківщина" Сергій Соболєв зазначає, що перш ніж його приймати, необхідно проаналізувати, наскільки викладені в ньому норми відповідають європейському законодавству. В Радикальній партії і "Самопомічі" в цілому підтримують введення кримінальної відповідальності за контрабанду, але поріг вартості вважають за необхідне переглянути. "Це низький поріг і він повинен бути врегульований у дискусіях, - каже перший заступник голови парламентського комітету з питань податкової та митної політики Андрій Журжій ("Самопоміч"). - Крім штрафних санкцій, кримінальна відповідальність повинна бути для контрабанди, якщо вона здійснюється в промислових масштабах, для фізосіб - досить і штрафу".
На думку першого заступника голови комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності Ігоря Мосійчука (Радикальна партія), необхідно визначитися, стосовно кого буде здійснюватися кримінальне переслідування: замовника, перевізника або того, хто вже реалізує контрабандний товар.
"Якщо щодо реалізаторів, тоді доведеться всіх бабусь пересаджати. А контрабандні схеми і так всім відомі, тому головне почати боротьбу зі схемами на митниці", - пояснює він.
В той же час в Державній фіскальній службі РБК-Україна заявили, що якщо за товар на суму 4 тис. грн будуть саджати, то в'язниці будуть переповнені і, відповідно, постане питання про збільшення фінансування виправних установ для утримання збільшення кількості ув'язнених.